графіка

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо, Касіян, 1960

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо, Касіян, 1960
Автор Pavel

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо. Василь Касіян. Ліногравюра (лінорит), 1960 рік. Папір, розмір: 42,5х47,5 см., або 16,7х18,7 дюймів.

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо, Касіян, 1960

Харківський період творчості Василя Касіяна

З переїздом 1930 року до тодішньої столиці України Харкова, де Касіян став професором графіки в новоствореному Українському поліграфічному інституті, він опинився в атмосфері бурхливого напруженого життя.

Колективізація сільського господарства, індустріалізація країни, будівництво Харківського тракторного заводу, Дніпробуду все це хвилювало серця, розбурхувало розум. Боротьба за соціалістичний реалізм, перебудова творчих організацій, спорудження пам’ятника Шевченку були головним у житті його художнього колективу.

Наполегливо і не без труднощів створював він новий альбом гравюр на дереві “В Країні Рад”, як протилежний за змістом раніше виданому альбому “На Захід”.

Сюди були включені гравюри “До соціалістичного будівництва”, “Колективізація”, “Соціалістичне змагання мартенівців”, “Сталевий промфінплан”, “Вугільний фронт”, “Прорив ліквідовуємо, план перевиконаємо!”, “Третій вирішальний”, “На штурм прориву”, “На колгоспних полях”, “Більшовицький врожай”, “Червона Армія – озброєний радянський народ” та інші.

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо, Касіян, 1960

Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо

З перерахованих робіт, різних за художньою якістю, найкращими Касіян вважв гравюри на дереві 1934 року “На штурм прориву” (варіант ліногравюри 1932 року), “Більшовицький урожай” і особливо ліногравюру 1931 року “Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо!”.

Побувавши в шахтах Донбасу, художник на власні очі переконався, що праця шахтаря найважча і водночас найпочесніша у нас. Порівняно з колишньою роботою забійника введення комбайна і відбійного молотка було істотним полегшенням праці шахтаря і життєвою необхідністю, бо в країні не вистачало вугілля. Заклик партії збільшити видобуток чорного золота викликав у Касіяна бажання створити невеликого розміру гравюру-плакат, що зображає спуск у шахту бригади на чолі з досвідченим старим майстром, озброєної відбійними молотками.

Починаючи з цієї гравюри, він почав працювати частіше в лінолеумі. До Харкова тоді приїхав бельгійський художник Петер Альма, запрошений урядом для створення діаграм. Він привіз із собою спеціальний рожевий лінолеум тієї ж висоти, що й друкарський набір. “Я знав, що існує ще ліноліт, спеціально для художніх робіт, але в нас тоді був тільки звичайний господарський лінолеум. ” – пише у своїх спогадах Василь Касіян.

Довоєнні роботи Касіяна, зокрема й усі празькі, згоріли у вогні Харківської картинної галереї, яку підпалили фашисти під час їхньої втечі з України. Тому багато своїх робіт художник відтворив у 1958-1961 роках з ранніх відбитків. Цей факт пояснює підпис Касіяна 6.XII.1960.

Альбом “Гравюры Василия Касияна”, 1968 рік
Прорив ліквідуємо, план перевиконаємо, Касіян, 1960

Про культурний простір Кобзар

Культурний простір Кобзар зародився в місті Харків, у цьому місті ми народилися, виросли і створили нашу першу культурну локацію. Зараз офіс нашого культурного простору розташований за адресою: Київ, Харківське шосе, 19. Творчість Василя Касіяна тісно пов’язана з Харковом і Києвом. Ми маємо у своєму розпорядженні колекцію робіт цього українського графіка, тому всі його роботи будуть описані на сторінках нашого сайту.

Про автора

Pavel

Автор контенту, цікавлюсь виданнями старих книжок та історією України, працюю з культурним простором Кобзар

Будь ласка, прокоментуйте